Lepiej woda czy lepiej tłuszcz - jak przyjmować witaminy, aby zwiększyć efektywność

2018-04-30
Lepiej woda czy lepiej tłuszcz - jak przyjmować witaminy, aby zwiększyć efektywność

Krótka historia odkrycia witamin

Krótka historia, jednak bardzo ciekawa, ponieważ pierwszą witaminę odkrył Kazimierz Funk. Ten człowiek był Polakiem, uczył się w Polsce w warszawie (gimnazjum) oraz w Szwajcarii. Witamina B1 to pierwsza witamina, która została odkryta przez Pana Kazimierza Funka. Ta witamina została wyodrębniona z otrąb ryżowych oraz później w innych produktach takich jak drożdże i mleko. Nazwa "witamina" powstała z połączenia zwrotów łacińskich "vita" i "amina", czyli kolejno "życie" i "związek chemiczny". Odkrycie witamin pozwoliło z czasem zapobiegać takim chorobom jak beri-beri, szkorbut, anemia i krzywica. Są to schorzenia, które powstają w wyniku dłuższego braku witamin w organizmie człowieka.

Stosowanie witamin, rozpuszczalne w wodzie oraz rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy możemy podzielić na 2 główne grupy, czyli na substancje rozpuszczalne w tłuszczach oraz substancje rozpuszczalne w wodzie. Przyjmując odpowiednio witaminy, możemy zwiększyć przyswajalność i wchłanialność witamin. Dlatego zwracajmy uwagę, jak stosujemy witaminy w czasie suplementacji. Poniżej przedstawiamy listę witamin rozpuszczalnych osobno w wodzie oraz ww tłuszczach.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

  • witamina B1, czyli Tiamina
  • witamina B2, czyli ryboflawina
  • witamina B3, czyli niacyna, witamina PP, kwas nikotynowy, amid kwasu nikotynowego
  • witamina B5, czyli kwas pantotenowy
  • witamina B6, czyli pirydoksyna
  • witamina B9 i B11 , czyli kwas foliowy
  • witamina B12, czyli cyjanokobalamina
  • witamina P
Wszystkie witaminy, które rozpuszczają się w wodzie nie są magazynowane w organizmie. Wymaga to ciągłego dostarczania tych substancji wraz z pożywieniem lub suplementacją. Wyjątkiem jest witamina B12. Nadmiar witamin dostarczonych z zewnątrz, zostanie wydalony wraz z moczem.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

  • witamina A, czyli retinol i pochodne
  • witamina D, czyli kalcyferol
  • witamina E, czyli tokoferol
  • witamina K, czyli fitochinon i menadion (oraz inne odmiany witaminy K)
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach magazynowane są w tkankach bogatych w lipidy (długołańcuchowe kwasy tłuszczowe). W przypadku gdy w organizmie dochodzi do zaburzenia przy wchłanianiu tłuszczy lub pożywienie nie zawiera odpowiednich ilości tłuszczy, mogą występować problemy z wchłanianiem witamin rozpuszczalnych w tych tłuszczach.

Jak skutecznie przyjmować witaminy

Zwracajmy uwagę na to, jak spożywamy witaminy. Warto stosować osobno suplementację witamin rozpuszczalnych w wodzie oraz osobno stosować grupę witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (przyjmować wraz z pożywieniem z dodatkiem tłuszczy). Występowanie tłuszczy i wody w otoczeniu stosowanych witamin ma wpływ na skuteczność stosowania witamin.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel